Fabiana Serviddio

Fabiana Serviddio received a Ph.D. in art history and theory from the University of Buenos Aires. She conducts research at the National Scientific and Technical Research Council in Argentina and joined the faculty of the Art Department at UNTREF in 2012. Here the research and teaching has focused in museum studies. Serviddio has published Art and criticism in Latin America during the seventies (second number of the Argentine and Latin American Art History Collection, Miño y Dávila, 2012) and is preparing Art, Identities, Propaganda. Latin American views through art exhibitions (1939-1945). She belongs to the editorial board of Caiana, Revista de historia del arte y cultura visual, and to the advisory committee of Materia artística (National University of Rosario). She co-directs the project Latin American art in debate. The place of XX and XXI centuries’ curatorial discourses in the development of the idea of “Latin American art”. She supervises grade, masters and doctoral thesis at the National University of Tres de Febrero, the National University of San Martín and the National University of Rosario.

Publications

Until we win la guerra. Transformaciones en la obra de Molina Campos a contraluz del panamericanismo.” Panambí. Revista de Investigaciones Artísticas. Centro de Investigaciones Artísticas, Facultad de Arquitectura de la Universidad de Valparaíso (CIA-UV), Chile. No. 8, agosto de 2019.

“Relatos nacionales y regionales en la creación de la colección latinoamericana del MoMA”, A Contracorriente. Revista de historia social y literatura en América latina, North Carolina State University.  Vol 16 No 3 (2019): Spring 2019, pp. 375-402.

“Disputas imperiales por Latinoamérica. Un ensayo comparativo en torno a dos proyectos cartográficos: los mapas pictóricos para la San Francisco Golden Gate Exposition, de Miguel Covarrubias (1939) y Carretera Panamericana, de Alfredo Guido (1942)”, ARTL@S Bulletin vol. 7, no. 2 (otoño 2018), dossier Cartographic Styles and Discourse, pp. 104-118.

“Descolonizar la historia del arte: contribuciones de Juan Acha y Marta Traba en la transición a la contemporaneidad”, en Paula Barreiro López y Maria Ruido (eds.), Atlántico frío: historias transnacionales del arte y la política en los tiempos del telón de acero, Madrid, Brumaria, 2019, pp. 226-252.

“Disputas imperiales por Latinoamérica: un ensayo comparativo en torno a dos proyectos cartográficos de Alfredo Guido y Miguel Covarrubias.” Artl@s Bulletin 7, no. 2 (2018): Article 8.

“Entre criterios locales y un canon global: la exhibición de Pettoruti, de San Francisco a Nueva York”, dossier Art History and Art Museums, Revista Museologia e Interdisciplinaridade, Universidad de Brasilia (UnB), vol. 5, n. 10, Septiembre 2016.

Significant Publications