Isabel Plante

PhD in History and Theory of Art from the Faculty of Philosophy and Letters, University of Buenos Aires (FFyL-UBA), works as an independent researcher at the National Scientific and Technical Research Council (CONICET) at the Center for Research on Art and Heritage of the National University of San Martín (CIAP-UNSAM-CONICET), Argentina. Her current research focuses on the materiality of visual productions that were capable of generating agency around topics of public interest between the 1960s and 1980s. These include the arpilleras created in Chile following the 1973 coup d’état, Cuban posters, kinetic art, and what is known as ecological art.

In 2013, she published the book Argentinos de París. Arte y viajes culturales en los años sesenta, based on her doctoral dissertation. Since 2015, she has been a member of the board of directors of the Argentine Center for Art Researchers (CAIA) and, since 2021, also serves on the governing board of CIAP. She teaches undergraduate and graduate courses at UNSAM and UBA. She has also been a visiting professor at the École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS, Paris) and a visiting researcher at the Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), the Université de Grenoble Alpes, France, and the Centre de Recherches sur les Arts et le Langage (CRAL-EHESS, Paris).

Recently, she was invited to join the research project “América Latina No Oficial”, organized by the Bibliothèque Kandinsky, Centre Georges Pompidou, Paris (September 2024 – July 2025).

Publications

Plante, Isabel, “El género de las arpilleras chilenas: comunidades femeninas locales y redes solidarias transnacionales en momentos del auge del movimiento de la liberación de la mujer”, en Deborah Dorotinsky (org.), Artes Populares en el siglo XX: conceptos, diálogos artísticos, resistencias sociales, México, Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Autónoma de México, 2025. In press.

Plante, Isabel, «Les sud-américains de Paris : l’autre dans la revue Robho et l’Atelier Populaire », en Alain Bonnet y Fanny Drugeon (eds.), Passages à Paris. Artistes étrangers à Paris, de la fin du XIXe siècle à nos jours, Paris, Mare & Martin, 2024, pp. 229-239.

Plante, Isabel,“Dar forma a una hidrovida: el plástico en la expansión de las propuestas artísticas de Gyula Kosice”, en María Amalia García y Mari Carmen Ramírez (cur.), Kosice intergaláctico, Buenos Aires, Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, 2024, pp. 150-162.

Plante, Isabel, “Buenos Aires en la producción y circulación de las arpilleras y pinturas de Violeta Parra”, en Silvia Dolinko, Ana María Risco y Sebastián Vidal Valenzuela (editores.), Intercambios trasandinos. Historias del arte entre Argentina y Chile (siglos XIX- XX), Santiago de Chile, Universidad Alberto Hurtado, 2022, pp. 155-184.

Plante, Isabel, “Printing Invention: Art-work, Project or Device”, en Suzanna Gilbert, Pia Gottschaller, Thomas Learner y Andrew Perchuk (eds), Purity Is a Myth. The Materiality of Concrete Art from Argentina, Brazil, and Uruguay, Los Angeles, Getty Research Institute – Getty Conservation Institute, 2021, pp. 181-199.

Plante, Isabel, “Las “tapisseries chiliennes” de Violeta Parra entre lo vernáculo y lo internacional”, Artélogie no .13, 2019.

Plante, Isabel, “Ambición profesional y vocación universal sudamericanas. París como arena cultural para la abstracción geométrica de la posguerra a los años sesenta”, en Serge Guilbaut (cur.), París pese a todo. Artistas extranjeros 1944-1968, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2018, pp. 220-231.

Plante, Isabel, Argentinos de París. Arte y viajes culturales durante los años sesenta. Buenos Aires, Edhasa, 2013.

Plante, Isabel, “Recorridos de La mujer sentada. Las tiras cómicas de Copi entre París y Buenos Aires”, Antiteses, vol. 5, no. 9, 2012.

Plante, Isabel, “Les Sud-américains de Paris. Latin American Artists and Cultural Resistance in RobhoMagazine”, Third Text, vol. 24, no. 4, 2010, pp. 445-455.