Jaime Vindel

European Doctor in History of Art and Master in Philosophy and Social Sciences. Researcher of the Ramón y Cajal Grant Program (2018) of the Institute of History of the Spanish National Research Council, where he is Principal Researcher of the research project: “Estética fósil: una ecología política de la historia del arte, la cultura visual y los imaginarios culturales de la modernidad” (PIE, ref. 202010E005).

He is coordinator of the “Cultural Ecologies” module of the Programa de Estudios Independientes (PEI) of the Museum of Contemporary Art of Barcelona and author of books such as Estética fósil. Imaginarios de la energía y crisis ecosocial (Arcadia, 2020, in press), La Familia Lavapiés: arte, cultura e izquierda radical en la transición española (La Bahía, 2019), Transparente opacidad. Arte conceptual en los límites del lenguaje y la política (Brumaria, 2015, 2016 and 2019) o La vida por asalto: arte, política e historia en Argentina entre 1965 y 2001 (Brumaria, 2014). He edited the book Visualidades críticas y ecologías culturales (Brumaria, 2018) and (with Jesús Carrillo) the issue number 8 of Desacuerdos. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español (MACBA, 2014).

He was part of the curatorial team for the exhibition “Losing the Human Form. A seismic image of the 1980s in Latin America”, which opened at the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía in October 2012 and whose catalogue he co-published. He has worked as an art critic in various media and is the author of numerous essays published in journals and collective works, including the one corresponding to the first edition of Mo(des): “Entre Cuba y España: la estética como campo de batalla del marxismo (post)estalinista” in Paula Barreiro López (ed.), Atlántico frío. Historias transnacionales del arte y la política en los tiempos del telón de acero (Brumaria, 2019).

He is a member of the Red Conceptualismos del Sur, a research platform on emerging artistic-political practices in Latin America since the 1960s. With RedCSur he has edited and co-written the volumes Desiventario: esquirlas de Tucumán Arde en el Archivo Graciela Carnevale (Ocholibros, 2015) and Archivo CADA. Astucia práctica y potencias de lo común (Ocholibros, 2019).

Publications

“Contra la Transición ´pelele`: ´La Familia Lavapiés` como síntoma contracultural de la izquierda radical”, Anales de historia del arte, nº 27, 2017, pp. 203-231.

“Imaginar el pueblo/ (Des)montar la Guerra fría. Apuntes en torno a La rabbia (1963), de Pier Paolo Pasolini”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, vol. 29-30, 2017-2018, pp. 49-65.  

“México-La Habana-Madrid: Adolfo Sánchez Vázquez en el eje transatlántico de la guerra fría”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, vol. XL, nº 112, 2018, pp. 33 – 66. 

“La ecología de Marx: el marxismo ecológico ante la crisis ecosocial”, Viento Sur, nº 165, 2019, pp. 52-60. 

“Entre Cuba y España: la estética como campo de batalla del marxismo (post)estalinista” en Paula Barreiro López (ed.), Atlántico frío. Historias transnacionales del arte y la política en los tiempos del telón de acero, Madrid, Brumaria, 2019, pp. 193-224.

Significant Publications