Juan Albarrán Diego

Juan Albarrán is an assistant professor at the History and Theory of Art Department, Autonomous University of Madrid (Universidad Autónoma de Madrid, UAM). His research and teaching focus on contemporary art practices and theories. Specific research topics include the relationships between art and politics in Spain since the transition to democracy, performance art, photography theories, and the representation of political violence in contemporary visual culture. He is the author of Ojos Vendados. Tortura y representación en la cultura visual contemporánea (2023), Disputas sobre lo contemporáneo. Arte español entre el antifranquismo y la postmodernidad (2019) and Performance y arte contemporáneo. Discursos, prácticas, problemas (2019), and he has edited the books Arte y Transición (2012, 2018), Llámalo Performance: Historia, disciplina y recepción (2015), and Miguel Trillo. Double Exposure (2017).

Publications

Performance y arte contemporáneo. Discursos, prácticas, problemas, Madrid, Cátedra, Colección Básicos arte, 2019.

Disputas sobre lo contemporáneo. Arte español entre el antifranquismo y la postmodernidad, Madrid, Exit, Colección Textos inevitables, 2019.

(ed.): Art/nsición, Tra/nsición. Arte y transición, 2ª edición revisada y ampliada, Madrid, Brumaria, 2018.

Albarrán Diego, Juan; Benéitez Andrés, Rosa (eds.): Ensayo/Error. Tentativas interartísticas en el Estado español. Número monográfico de la revista Hispanic Issues On Line, University of Minnesota Press, Fall 2018.

“Repositioning Spanish Conceptualisms: New Institutionalism, Coloniality and the Contemporary”, en Nick Aikens, susan pui san lok, Sophie Orlando (eds.), Conceptualism – Intersectional Readings, International Framings: Situating ‘Black Artists & Modernism’ in Europe, Eindhoven, Van Abbemuseum, 2019.

“Tortura y representación en tiempos de la contrarrevolución mundial”, en Paula Barreiro (ed.), Atlántico Frío. Historias transnacionales del arte y la política en los tiempos del telón de acero, Madrid, Brumaria, 2019.

“Curating Activism: Art, Politics and Exhibitions (In, Around, and Beyond Institutions) / De l’Activisme curatorial: art, politique et expositions (à l’intérieur, autour et au-delà des institutions)”, Critique d’art nº 51, Rennes, Université Rennes 2, 2018.

“Tocar el cuerpo: performance, fotografía y página impresa”. Exit nº 69, Madrid, 2018.

Significant Publications

  • Performance y arte contemporáneo. Discursos, prácticas, problemas
  • Disputas sobre lo contemporáneo. Arte español entre el antifranquismo y la postmodernidad
  • Art/nsición, Tra/nsición. Arte y transición