María Ruido

María Ruido holds a degree in Contemporary Art from the University of Santiago de Compostela (1991) and a PHD in Fine Arts from the University of Vigo (2000). She has studied art theory at Ar. Co. (Centro de Arte e Comunicacao Visual, Lisbon), and was Visiting Researcher in CILAVS (Centre for Iberian and Latin American Visual Studies), Department of Spanish, Portuguese and Latin American Cultural Studies at Birkbeck College, University of London.

As an artist, filmmaker and researcher, since 1997 she has developed interdisciplinary projects about the social elaboration of the body and identity/ies, the forms of work, and also the construction of collective and personal memory, mainly through video and writing.

She currently lives and works in Madrid and Barcelona. She is professor at the Visual Arts Department of the Fine Arts Faculty of the University of Barcelona.

Publications

Ruido, Maria, “Lobos y manadas. El rastro persistente de la cultura de la violación” en Andrés Lacasta, J.A. (ed.), Cine y violencia contra las mujeres. Un enfoque caleidoscópico, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2019, pp. 47- 62. [ISBN: 978-84-1340-005-1]

Ruido, María, “La fábrica y el sexo (Un ensayo en tres instantes)” en Echaves, Marta, Gómez Villar, Antonio y Ruido, María (eds.), Working Dead, Barcelona, La Virreina Centre de la Imatge, 2019, pp. 251-286. [ISBN: 978-84-9156-250-4]

Ruido, María, “El ojo imperativo. Contestaciones a los imaginarios coloniales hispano-magrebíes durante la guerra fría” en López Barreiro, Paula (ed.), Atlántico frío: historias transnacionales del arte y la política en los tiempos del telón de acero, Madrid, Brumaria, 2019, pp. 53 – 87. [ISBN: 978-84-949247-9-8]

Ruido, María, “Obstinación. Apuntes para seguir el hilo rojo de una (representación de la) historia construida por nosotres” en Garcés, Marina (ed.), Humanidades en acción, Barcelona, Rayo Verde, 2019, pp. 89 – 98. [ISBN: 978-84-16689-77-4]

Ruido, María, “Notas sobre Plan Rosebud: sobre imágenes, lugares y políticas de memoria (2006-2008)” en López Fdz. Cao, Marián (ed.), Arte, Memoria y Trauma. Aletheia, dar forma al dolor (Vol.1), Madrid, Fundamentos, 2018, pp. 177-192. [ISBN: 978-84-245-1372-6]

Ruido, María,  ElectroClass. Luchas políticas e imaginarios postindustriales en las pantallas mediáticas” en Ortuño, Pedro (ed.), La imagen pensativa. Ensayo visual y prácticas contemporáneas en el Estado Español, Madrid, Brumaria, 2018, pp. 195 – 213. [ISBN: 978-84-947105-4-4]

Filmography

2020: “Viral Portrait” (2 mints)
2018-2019: “Estado de malestar” (63 mints.)
2017: “Mater Amatísima” (55 mints.)
2015: “Loeil impératif” (63 mints.)
2014: “Le rêve est fini/The dream is over” (47 mints.)
2013: “La place et la galerie / La piazza e la galleria” (9:30 mints.)
2011: “ElectroClass” (53 mints.)
2010: “Le paradis” (4 mints.); “Lo que no puede ser visto debe ser mostrado” (12 mints.)
2009: “Zona Franca” (20 mints.)
2008: “Plan Rosebud 1” (114 mints.) + “Plan Rosebud 2” (120 mints.)
2005: “Ficciones anfibias” (33 mints.)
2003: “Tiempo real” (43 mints.)
2002: “La memoria interior” (33 mints.)
2000: “Mon prince et moi” (12 monts.)
1999: “Ethics of care” (17 mints.)
1997: “Hansel y Gretel” (15 mints.); “Cronología” (9 mints.); “La voz humana” (7 mints.), “A Sereíña” (22 mints.)

Significant Publications

  • Working Dead
  • El ojo imperativo. Contestaciones a los imaginarios coloniales hispano-magrebíes durante la guerra fría
  • Obstinación. Apuntes para seguir el hilo rojo de una (representación de la) historia construida por nosotres